Hakukoneoptimointi – 5 kultaista sääntöä

hakukoneoptimointi on selkeätä ja se toimii aina kun seuraat muutamaa perussääntöä

hakukoneoptimointi

hakukoneoptimointi on perusteiltaan sen ymmärtämistä, että Google vaatii sinua seuraamaan loogista ajattelua, joka Googlen mielestä johtaa laadukkaaseen kokemukseen verkossa. Siis kun Googleen kirjoittaa vaikkapa hakusanan ”omenamehua”, mitä tulee vastineeksi. Jos kuluttaja saa vastineeksi ensimmäisen sivullisen itseään mielyttävää tavaraa, on Google mielestään onnistunut ja hakukoneoptimointi näillä kymmenellä sivulla on myös tuottanut kaikkia ilahduttavan tuloksen. Sisältö ja laatu noilla kymmenellä sivulla oli juuri sellaista, jota kuluttaja hakikin ja Google onnistui palauttamaan hyväksi koetut sivut.

Wikipedia sanoo saman näin: ”hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tavoitteena on yleensä saada haluttu verkkosivu hakutulosten kärkeen ja hakijat valitsemaan kyseinen sivu.”

 

Katso tämä video laadusta verkkosivuilla…

hakukoneoptimointisäännöt

Hakukonemarkkinointi on eri kuin hakukoneoptimointi, sillä se on sitä että markkinoidaan SEO:n perusteella ja avulla. Hakukonemarkkinointi ei kuitenkaan saa olla ylilyövää ja sellaista, että sivun sisällön perusteella näkee sokeareettakin, että sivun tekijällä on ollut vain yksi ajatus: ”hakukoneoptimointi, jotta Google rakastaisi meitä”. Se ei vain käy. Sivun pitää olla sisällöllisesti niin laadukasta, että mikä tahansa hakukone olisi tyytyväinen palauttaessaan sivun tuloksissaan. Siksi sääntö numero yksi on: laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin onnistumisen edellytys.

Sivun pitää olla informatiivisen lisäksi ”haltuunottava”. Tällä tarkoitetaan sitä, että kävijä viihtyy sivulla niin hyvin, että ei välittömästi klikkaa itseään pois siltä. Ja toisaalta sivulla pitäisi olla sisältöä, joka aikaansaa klikkauksia ja muuta toimintaa. Engaging on sana, jota englanniksi käytetään tästä viihdyttävyyden ilmiöstä joka on niin tärkeätä tänä päivänä. Siksi hakukoneoptimointisääntö kaksi on: sivun pitää olla haltuunottava.

Sivun tulee olla nopea. Se mitä Google tällä ajaa takaa on se, että me jokainen tiedämme kuinka tuskallista on odottaa sivun latautumista. Ja jos latautuminen kestää liian kauan, me kyllästymme ja luovutamme. Itse teen niin, että suljen koko sivun ja klikkaan seuraavaa linkkiä. Siksi on erityisen tärkeätä, että palvelin tuottaa sivun nopeasti ja ilman nikottelua. Hakuoneoptimointisääntö numero kolme on: sivun pitää olla nopea. Käytännössä siis noin 2–3 sekunnin latausaika.

Kuva kertoo selkeästi, että Googlen hakukonetulksen vaikutus on valtava. hakukoneoptimointi siis kannattaa.

Kuva kertoo selkeästi, että Googlen hakukonetuloksen vaikutus on valtava. hakukoneoptimointi siis kannattaa. (Klikkaamalla isompi kuva)

Ja toiseksi viimeisenä optimoinnin kultainen viittausten sääntö. Kuten tieteellinen kirjoittaminen, myös hakukoneoptimointi edellyttää sitä, että kerromme viitteemme ja avoimesti sanomme, milloin jokin asia ei ole omaa keksintöämme, vaan että olemme lainanneet jotain ja siksi kerromme viitteellä (eli href tekstillä) mistä olemme ideamme lainanneet. Tällä tavoin kävijä osaa klikkaille teemassaan eteenpäin ja webin ristiinviittaus onnistuu. Siksi seo-sääntö numero neljä on: muista linkittää auktoriteetteihin joita lainaat.

Ja lopuksi nykyaikainen kultajyvä. Näinä sosiaalisen verkottumisen aikoina yksi selkeä mittari on se kuinka paljon sosiaalistä pöhinää sivu aiheuttaa. Jos siitä tykätään, se on usein merkki siitä, että sisältö on hyvää ja arvokasta ja siksi kävijä tykkää siitä ja ”klikkaa tykkää”, tai linkittää sivulle. Nämä sivulle tulevat linkit (ja niiden relevanttius!) ovatkin tykkäämisten lisäksi kultahippuja, ilman joita neljä ensimmäistä sääntöä ovat yhtä tyhjän kanssa. Siksi google-sääntö numero viisi on: muista sosiaalisuus ja linkit sisään.

Sosiaalinen media voi auttaa hakukonetuloksissa

Sosiaalinen media voi auttaa hakukonetuloksissa (ja baariin pääsyssä 🙂

Lopuksi

Kun noudatat yllä esiteltyjä hakukoneoptimoinnin viittä kultaista sääntöä, et voi epäonnistua. Muista kuitenkin optimointibonussääntö: tarvitset linkkejä ulkoa, muuten google ajattelee, että sivusi ei ole relevantti.

Lue halutessasi lisää blogista: http://googleoptimointi.blogspot.fi/. Muista kuitenkin aina se, että on helpointa ylläpitää sivustoa aiheesta, joka itseä kiinnostaa. Kirjoita siis vain sellaisesta, jossa sinulla on sydän mukana ja jonka loppuun uskallat laittaa oman nimesi allekirjoitukseksi, sillä se on laadun leima ain, oli sitten aiheena kyseessä maanviljely, tasohiomakoneiden käyttö tai hakukoneoptimointi!

Saku Mättö

P.S. ”Tykkää” jos tykkäsit! Jos et tykännyt, kerrothan miksi…

1 Comment

Kommentointi suljettu tälle artikkelille.